Jak planować i rozliczać pracę w samorządzie?
Samorządowa pragmatyka służbowa wprowadza pewne szczególne rozwiązania, dotyczące planowania i rozliczania czasu pracy.
Pracownicy samorządowi są zatrudnieni w celu zapewnienia zawodowego, rzetelnego i bezstronnego wykonywania zadań publicznych przez samorząd terytorialny. Z tego względu organizacja pracy tej grupy zawodowej musi być podporządkowana potrzebom jednostki, w której są zatrudnieni.
1. Zakres stosowania przepisów kodeksu pracy
Art. 43 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych (dalej: „u.p.s.”) stanowi, że w sprawach nieuregulowanych w ustawie stosuje się odpowiednio przepisy kodeksu pracy. Przy czym status prawny określonej grupy zawodowej może być także przedmiotem regulacji szczególnej, co zawsze wymaga szczegółowej analizy na wstępnym etapie organizacji pracy.
Zakres organizacji pracy pracowników samorządowych objętych wyłącznie przepisami u.p.s. reguluje art. 42 tej ustawy. Wprowadza on obowiązek określenia w regulaminie pracy porządku wewnętrznego i rozkładu czasu pracy w sposób zapewniający obywatelom załatwianie spraw w dogodnym dla nich czasie. W opinii autora, istotną odrębnością wynikającą z art. 42 u.p.s. jest konieczność opracowania regulaminu pracy przez każdego pracodawcę samorządowego, niezależnie od liczby zatrudnionych pracowników. W tym zakresie pojawiają się jednak zdania odrębne.
Organizacja pracy w jednostce samorządowej powinna być podporządkowana potrzebom społecznym. Pracodawca samorządowy musi więc dążyć do ich zaspokojenia,...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta


![[?]](https://static.presspublica.pl/web/rp/img/cookies/Qmark.png)